top of page
  • תמונת הסופר/תא

תרגילים לחיזוק שרירי הפה


שרירי הפה הם קבוצת שרירים ספציפיים שחשובים מאוד לתפקודי פה שונים כמו תפקוד שפתי ואכילה. כאשר יש חולשת שרירים, תפקודי הפה מושפעים מכך ומומלץ לחזק אותם בדומה לחיזוק שרירי גוף אחרים.

דוגמאות לפעילויות המחזקות את שרירי הפה:

פעילויות נשיפה

- נשיפה במשרוקיות ונשפנים שונים,כגון: משרוקית, נשפנים לימי הולדת, וכד'.

- נגינה בכלי נשיפה כגון: מפוחית, חלילית, וכלי נשיפה נוספים

- נשיפה חופשית בשבשבת. ניתן להכין שבשבת נייר בעזרת ריבוע נייר, סיכה ועפרון שבקצהו מחק

- הפרחת סועות סבון

- משחק נשיפה בקשית בקערת מים או באמבטיה ליצירת בועות וקולות . אפשר לבצע כחלק משגרת אמבטיה

- משחק נשיפה בכדורי צמר-גפן בעזרת קשית כדי להזיזם מקצה לקצה על השולחן או בשכיבה/בכריעה על הרצפה*. אפשר לסמן (בעזרת גיר או נייר דבק) 'קו התחלה' ו'קו סיום' או לסמן 'שער' אליו יש לכוון.

ואריאציות: במקום צמר גפן אפשר להשתמש בפונפונים או ליצור כדורים מנייר טואלט או נייר אלומיניום (יש ליצור כדורים גדולים יותר מאשר פתח הקשית כדי למנוע סכנת שאיפה). ניתן ליצור אוירה משחקית ע"י תחרות (מי מבין המשתתפים מצליח להגיע ראשון לקו הסיום) או ע"י הגבלת זמן (להצליח להגיע לקו הסיום כנגד שעון חול / טיימר מצפצף). אפשר לדמות את הכדורים לסירות מפרש השטות מחוף לחוף / כבשים בדרך למכלאה / כדור-רגל המבקיע גול בשער וכד'.

פעילויות שאיפה

- שתיה עם קשית: באמצעות קשית הילד ישתה משקאות ומאכלים עם מרקם סמיך. ואריאציות:

א. להגברת עוצמת הגרייה: קש דק כמו של טרופית / קש מסולסל / מאכלים עם מרקם סמיך כמו מעדן חלב בחוש, פודינג, יוגורט, גרבר וכד' / אפשר להסמיך משקאות למשל באמצעות קורנפלור .

ב. ניתן ליצור אוירה משחקית ע"י תחרות (מי מבין המשתתפים מסיים את המנה שלו ראשון) או ע"י הגבלת זמן (להצליח לסיים את המנה כנגד שעון חול / טיימר מצפצף).


- משחק העברת מים מכלי לכלי באמצעות קשית: הילד מקבל שתי קערות: האחת עם מים והשנייה ריקה. עליו למצוץ את המים בקשית ולירוק אותם אל הכלי השני. (מומלץ להצטייד במגבת/נייר סופג. להגברת עוצמת הגרייה – ראה ואריאציה א' בפעילות 'שתיה עם קשית'.

פעילויות לעיסה ונשיכה

- אכילת מאכלים קשים, פריכים, קראנצ'ים, שמספקים תחושה עמוקה בפה, למשל: אכילה של פירות וירקות קשים (תפוח, גזר, מלפפון, גמבה, קולורבי, וכד'), דגני בוקר (קורנפלקס וכד'), קרקרים, טוסט, פריכיות, חטיף גרנולה, חטיפים מתפצחים (בייגלה, אפרופו, פופקורן, וכד'), פיצוחים (שקדים, אגוזים, פיצוח גרעינים וכד'). בהתאם לגיל הילד יש לבחור את המאכלים ולבצע את הפעילות עם השגחת מבוגר למניעת חנק.

- לעיסה של 'מחרוזת למאכל': את המחרוזת אפשר לענוד כצמיד / לתלות על הצוואר / לשמור בתיק או בכיס לעת הצורך.

ואריאציות: אפשר לקנות מחרוזת סוכריות בקיוסק או: ליצור מחרוזת ע"י השחלה של צ'יריוס (דגני בוקר) / חטיפים בעלי חור (בייגלה, ביסלי חלול וכד') / או להשחיל בעזרת מחט קהה מאכלים כגון: סוכריות גומי, צימוקים, ירקות ופירות קשים חתוכים (כגון גזר, תפוח, גמבה, קולרבי). אפשר להשחיל על חוט דנטאלי או חוט מתאים אחר.

פעילויות נוספות

- אכילת קרטיבים/שלוקים

- להניע את הלשון מצד לצד בחוזקה. לפחות 10 פעמים

- לעשות מול המראה 'פרצופים' הכוללים לחיצות ומתיחות באיזור הפה. אפשר לבצע כמשחק של חיקוי תנועות.

- לגרגר מים בפה, להעבירם מצד לצד, ולהשפריצם בזרם דקיק וחזק לתוך הכיור.

757 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page